poniedziałek, 11 maja 2015

Mrożona bazylia/Frosen basil

Mrożę sporo ziół. Większość świetnie nadaje się do mrożenia "na sucho" wystarczy umyć, osuszyć, pokroić w kawałki do użycia i wpakować do odpowiedniego naczynia i do zamrażarki. Bazylia niezbyt dobrze znosi takie mrożenie, listki ciemnieją i taka się robi biedna i niezbyt aromatyczna. Na kilku blogach wypatrzyłam sposób z polaniem bazylii oliwą i zawinięciem w folię, potem podobny sposób (ale z opakowaniami na kostki lodu) w swojej książce umieścił Jamie Olivier. Zrobiłam zatem i ja. Okazja nadarzyła się w marcu, gdy wyjeżdżałam na parę dni. Spodziewałam się że bazylia tego nie wytrzyma, więc ją wykarczowałam dość nisko (nie całkiem) i przygotowałam do mrożenia. Zrobiła mi niespodziankę, obficie podlana, spokojnie przeżyła do mojego powrotu. Ale mam za to mrożoną bazylię w sam raz na zimę :)

Składniki:
bazylia
oliwa
+
folia do żywności (pojemnik na kostki lodu)
przydaje się mata do sushi - łatwiej zwijać, ale nie jest konieczna
genialny jest też spryskiwacz do oliwy. Ja kupiłam okazyjnie w pewnym znanym dyskoncie, są też w sprzedaży oliwy z psikaczem, ale są okropnie drogie, więc wydaje mi się że mało opłacalne, zwłaszcza że ze zwykłej butelki też można nalać.

Sposób przygotowania:
Bazylię umyć, wysuszyć, pokroić drobno lub grubiej, jak lubicie. Rozłożyć w formie wałeczka na folii spożywczej, z brzegu pozostawiając co najmniej centymetr wolnego miejsca - o ile nie chcecie być cali w oliwie (lub powsadzać do pojemników na lód) i zalać niewielką ilością oliwy - tu psikacz jest wielkim ułatwieniem, bo oliwa rozprowadza się w niewielkiej ilości za to równomiernie. Zawinąć folię wokół bazylii z oliwą i powstały wałeczek wsadzić do zamrażarki.



I froze a lot of herbs. Many looks very well afterwards and taste like fresh summer. Basil however doesn't belong to this group, it becomes dark and much less aromatic. I found a good method on some blogs and then Jamie Olivier used it also in his book - Save with Jamie. Great possibility to try it was in March when I went for a trip for few days, leaving my basil at home. I was sure, it woudn't resist. So I prepared it for frosing. I was very happy to find out that I was wrong - basil was still alive when I came back. So now I have both fresh and frozen.

Ingredients:
basil
olive oil
+
foil (bags for ice cubes)
sushi matte may be useful - it's easier to roll
olive in spray is also good, but if you don't have it at home or some special bottle to put olive in it, there is no need to pay - you can do it well enough with normal bottle

Method:
Wash and dry basil. Cut into pieces. Put on the foil as a roll, then add olive oil (not too much) and cover the basil with the rest of the foil. Leave at least 1 cm foil free at each end of the roll, if you don't want to have all hands cover with olive ;) Put into the freezer.

1 komentarz:

  1. Świetny pomysł, muszę koniecznie wypróbować przy nadmiarze bazylii :)

    OdpowiedzUsuń

Smakowało? - zostaw komentarz :)
Did you like it? - leave a comment :)