czwartek, 10 kwietnia 2014

Chleb żytni z siemieniem lnianym i namoczonym czerstwym chlebem

W oryginale jak to u Hamelmana występuje w końcowej fazie mąka pszenna, ja postanowiłam się wyłamać i zrobić go całkowicie żytniego. Chleb wyszedł ciężki, z gęstym ubitym miękiszem (małe dziury), ale bardzo smaczny. Dodanie większej ilości wody do tego chleba poprawiłoby jego strukturę, ale mogłoby spowodować, że zamiast uformować bochenek trzeba by było upiec go w foremce. Myślę, że opcja jest do rozważenia :)
Z wierzchu obsypany mieszanką nasion w proporcji 45 siemienia lnianego 45 procent sezamu i 10 procent kminku. Kminek jest dość mocno wyczuwalny. No i obsypywanie nasionami jest super pod warunkiem, że opanowało się technikę przyklejania nasion do chleba tak żeby nie odpadały, w której ja mam widoczne braki, bo szczątki mieszanki znajduję w dziwnych miejscach w domu do dziś ;)

Składniki:
na zaczyn
363 g mąki żytniej razowej
301 g wody
2 łyżki zakwasu żytniego

namoczone składniki
74 g czerstwego chleba w kostkach
91 g siemienia lnianego 
275 g wody

na ciasto
545 g mąki chlebowej (u Hamelmana pszenna, ja dałam żytnią)
153 g wody
17 g soli
4 g drożdży instant (dałam świeże - 16 g)
zaczyn (bez dwóch łyżek)
namoczony chleb i ziarno

Sposób przygotowania:
Wymieszać składniki zaczynu i pozostawić na 14-16 godzin, żeby dojrzał. W tym samym czasie zalać chleb i siemię wodą i również pozostawić. Po tym czasie wsadzić do michy wszystkie składniki i mieszać. Pozostawić na godzinę, żeby wyrosło. Podzielić na dwa chleby (patrz uwagi na początku). Przycisnąć do chleba wilgotną ściereczkę a potem posypać mieszanką nasion. Ostawić na 50-60 minut do fermentacji końcowej. Piec w piekarniku nagrzanym do 240 stopni przez 15 minut i w temp. 230 stopni przez 25-30 minut.

Całkiem fajny sposób na wykorzystanie czerstwego chleba. No i co ważne, na smak chleba wpływa to jaki był jego poprzednik. Hamelman zaleca by był to ciemny chleb, wtedy smak nowego chleba będzie bogatszy.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Smakowało? - zostaw komentarz :)
Did you like it? - leave a comment :)