wtorek, 17 marca 2015

Zapiekanka z warzyw korzeniowych z rzepą / Gratinated root vegetables with turnip

Scroll down for English

Typowe danie ze światła w lodówce. Doskonałe na zimę i na zużycie resztek, które już powoli wychodzą z kuchni. Świetny sposób na oszczędzanie i niemarnowanie jedzenia, którego jestem wielkim wrogiem. A przy okazji jest pyszne. Głównym plusem tego dania jest to, że robi się go z tego co akurat jest pod ręką, a nie z jakichś wymyślnych składników po które specjalnie trzeba biegać do sklepu. U mnie akurat w lodówce mieszkała od jakiegoś czasu rzepa, która jakoś w sumie nie składała się do żadnego dania. Dwie kostki twarogu, które kupiłam kolejno do podania z rzepą zostały zjedzone w inny sposób, a ja już trochę nie miałam siły na kupowanie trzeciego i patrzenie jak znika ;) Znalazłam zatem na blogu Ziołowy Zakątek zapiekankę z warzyw korzeniowych z rzepą, jarmużem i pasternakiem. Jarmużu nie miałam, pasternaku też, ale za to pełny zestaw włoszczyzny w dużych ilościach. I pietruszkę w zamrażarce. No to do dzieła.


Składniki:
2 marchewki
2 pietruszki
Kawałek selera korzeniowego
Kawałek pora z jarzynki (czyli z włoszczyzny ;))
3 czarne rzepy
2-3 ziemniaki
Natka pietruszki
Jajka (u mnie 5)
Śmietana (u mnie tyle ile było czyli ok. 1,5 łyżki)
Przyprawy: sól, świeżo mielony pieprz, ¾ papryczki pepperoncino, łyżeczka czarnuszki
+ tajny składnik: kawałki wędzonej golonki (można dać boczek, można szynkę albo inne mięso, które akurat „wychodzi”), a można też zapiekankę zrobić po wegetariańsku i dodać więcej różnych warzyw (świetnie pasowałaby fasolka szparagowa) lub/i ser feta lub inny dowolny.

Sposób przygotowania:
Udusić warzywa pod przykryciem z niewielką ilością wody (można też na tłuszczu, ale mnie zależało, żeby było lekkie). Gdy warzywa będą al dente dodać mięso, chwilę dusić, dodać zieloną pietruszkę. Warzywa przełożyć do naczynia do zapiekania. W oddzielnym naczyniu rozrobić jajka ze śmietaną, dodać sól, pieprz, paprykę oraz czarnuszkę, zalać warzywa. Zapiekać w temp. 180 stopni, aż jajko się zetnie. Chciałam zapiekać, aż się wszystko pięknie zarumieni, ale spać mi się chciało, to wyłączyłam gdy się porządnie ścięło. Wyszło przepyszne.

Typical dish which could be made if you have no more than light in your fridge. It’s great as a winter comfort food as well as to use ingredients left after cooking of something else. Meat or charcuterie which starts going down may also be fried and frozen and used for gratin in suitable time. It's a great dish for saving both food and money. I’m strongly against throwing out food, especially when dishes made from the remaining food are so delicious. The main advantage of this dish is that you can make it from anything at hand. There is no need for shopping.This time I had a turnip in my fridge, which wasn't used for anything else even though I've bought white cheese twice. I just wasn't in a mood to buy any more cheese and watch it disappearing, so I checked culinary blogs and found on this blog (Ziołowy Zakatek) gratinated root vegetables with turnip, curly kale and parsnip, I didn't have curly kale and parsnip but a lot of other root vegetables and parsley in freezer. 



Ingredients:
2 carrots
2 parsley root
piece of celery
piece of leek
3 black turnips
2-3 potatoes
parsley
eggs (I used 5)
cream (I had 1,5 tablespoon of 12% cream)
Spices: salt, freshly minced pepper, pepperoncino pepper (about 1 cm), teaspoon of black cumin seeds
+ mysterious ingredient: pieces of smoked pork hock (it may be bacon, ham or lots of other kinds, which you could have in a fridge), you can also make the dish vegetarian and add more kinds of vegetables (green beans would suit well) or/and feta cheese, or other which you like.

Method:
Stew vegetables under a cover in small amount of water (it may be stewed on fat but I planned to prepare a light dish). When vegetables are tender, add meat and stew for few minutes more. Add parsley, put into a pot suitable for baking. Add eggs mixed with cream and spices. Bake in 180 degrees until eggs are curdled (I tried to wait until egg would be brownish, but I had to turn it off to go to sleep and it turned out well made).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Smakowało? - zostaw komentarz :)
Did you like it? - leave a comment :)