wtorek, 27 października 2015

Chleb polski

Przepis podobno pochodzi od Tatter, ale ja znalazłam go na blogu KUCHARNIA i zrobiłam tak jak autorka tego bloga (nie sprawdzałam u Tatter). Chleb wyszedł świetny. Zrobiłam jeden wielki bochen (choć na dwa mniejsze też by było), co najlepsze - przepis uwzględnia użycie aktywnego zakwasu, a ja użyłam zakwasu z lodówki, tyle tylko, że wyjęłam go jakąś godzinę wcześniej, żeby trochę się ogrzał. I udało się, wyszedł piękny i jeden z niewielu, który wyrósł całkowicie do góry a nie rozjechał na boki. Wygląda super.



Składniki:
200 g zakwasu żytniego (130% hydracji - ja mam ok.100%, więc po prostu dodałam więcej wody do ciasta)
550 g mąki pszennej chlebowej (dałam typ 650)
50 g mąki pszennej razowej
1 łyżeczka soli
300 g wody
2 łyżeczki kminku
odrobina drożdży (mniej więcej wielkości orzecha laskowego) - niekoniecznie, ja dałam bo mam młody zakwas i nie byłam pewna czy na lodówkowanym zakwasie się uda

Sposób przygotowania:
Wymieszać wszystkie składniki, jeżeli będzie zbyt ścisłe (jak u mnie ze względu na mniejsze nawodnienie mojego zakwasu) można dodać więcej wody - to już dawałam na oko prosto z czajnika. Zostawić do wyrośnięcia na 2 - 2,5h, w tym czasie dwa, trzy razy złożyć. Następnie uformować bochenek (lub dwa mniejsze) i zostawić do wyrośnięcia na 1 - 1,5h (dłużej gdy sam zakwas, krócej gdy są też drożdże). Naciąć. Piec w naparowanym piekarniku w temp. 250 stopni (w przepisie jest 260 stopni, ale mój piekarnik nie ma takiej skali) przez 10 minut, potem w 230 stopniach około 20-25 minut. W połowie pieczenia można obrócić bochenek, żeby przypiekł się równo z obu stron (ale to zależy od piekarnika i sprawności grzałek). Ma mieć wielkie dziury, czekam na rozkrojenie!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Smakowało? - zostaw komentarz :)
Did you like it? - leave a comment :)