sobota, 3 października 2015

Krakersy na zakwasie

Jeden z przepisów Hamelmana na nadmiary zakwasu. Potraktowałam go oczywiście dość swobodnie, bo tylko mniej więcej trzymałam się proporcji (między innymi nie trzymałam się z przyprawami i to był błąd). Polecam na przegryzkę, jako dodatek do dipów. Są smaczne i stosunkowo mało z nimi roboty (jak na przepis Hamelmana to już w ogóle hiper mało). Troszkę pokombinowałam po swojemu z chłodzeniem, bo bez żartów, kto ma w domu lodówkę, do której zmieści się blacha z piekarnika? A mistrz tak właśnie zalecił toto chłodzić.

Patrzcie i podziwiajcie.



Składniki:
74g mąki pszennej razowej
74 g mąki tortowej (dałam 650)
340 g płynnego zakwasu pszennego (dałam pszenny i żytni z przewagą pszennego - bo bardziej wychodził ze słoika)
6 g soli
3 g kminu rzymskiego (dałam na oko, za dużo, czuć to samym kminem, choć prócz niego dodałam:
tymianek
siemię lniane
+ z uwagi na zakwas żytni i siemię dodałam ok. łyżkę wody

Sposób przygotowania:
Wymieszać wszystkie składniki. Zostawić do wyrośnięcia na 30-60 minut, rozwałkować cienko na ok. 1,5 mm. Trzeba sobie podsypać blat i wałek, bo się lepi, ale nie przesadzić bo nadmiar mąki oklei ciasto i nie będzie ładnie wyglądało (zasadniczo to zlekceważyłam, co mi tam plamy z mąki ;)), gotowe płaty ciasta (mi wyszły 3 na wielkość blachy piekarnika) ułożyć na blachach - nie, nie na blachach, na papierze do pieczenia, zwinąć w rulon jak ciasto francuskie i wsadzić do lodówki na ok. 30 min. Po wyjęciu rozłożyć na blasze (papier już jest), można spryskać wodą i posypać różnymi nasionami, ja dodałam wszystko do ciasta, więc nie pryskałam. Można podzielić ciasto na kwadraty (oczywiście że podzieliłam, co zrobić z wielkim krakersem na całą blachę?). Piec w temp. 218 stopni, aż krakersy będą rumiane. Hamelman nie podał czasu i ja nie podaję, bo nie zwracałam uwagi, jak zaczynały się jarać wyjmowałam ;) Po wystygnięciu powinny być chrupkie. Przechowywać w szczelnym pudełku. Długo. Jak zmiękną można je wsadzić do piekarnika na chwilę do 175 stopni żeby odzyskały chrupkość.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Smakowało? - zostaw komentarz :)
Did you like it? - leave a comment :)