niedziela, 13 października 2019

Chleb z pieczonymi ziemniakami

Przepis z książki Hamelmana "Chleb". Już od dawna miałam ochotę go zrobić, ale generalnie jak mam zakwas to robię zakwasowce. Teraz nie mam, a na jesień zachciało mi się chleba. Skorzystałam z okazji, że miałam piec czosnek na zupę czosnkową i wrzuciłam co w ręce wpadło - ziemniaki na chleb, paprykę i dodatkową główkę czosnku (który też miał być do chleba, ale w końcu do niego nie dotarł).

Jak pisze autor, przepisy na chleb z ziemniakami pochodzą z XVIII wieku kiedy w Europie zapanował nieurodzaj zbóż, a w związku z tym głód. Eksperymentowano z różnymi rodzajami dodatków do chleba, tak by zachować kaloryczność, a zmniejszyć udział zbóż w produkcie. Chleb ziemniaczany zyskał popularność.

W Małopolsce popularny chleb ziemniaczany to na przykład chleb prądnicki (produkt regionalny Małopolski), w innych regionach także często spotyka się chleby ziemniaczane, najczęściej z dodatkiem płatków ziemniaczanych.



Składniki:
na zaczyn - pate fermentee
270 g mąki chlebowej
180 g wody
10 g soli
1/8 łyżeczki drożdży instant (lub kulka wielkości groszku świeżych)

na ciasto:
500 g mąki chlebowej
149 g mąki pszennej razowej
380 g wody
10 g soli
4 g drożdży instant (lub 20 g świeżych)
230 g pieczonych ziemniaków
pate fermentee

Sposób przygotowania:

Upiec ziemniaki w piekarniku lub ugotować je w mundurkach. Połączyć składniki na zaczyn i pozostawić pod przykryciem w temp pokojowej na 12-16h. Po tym czasie połączyć wszystkie składniki oprócz zaczynu, który dodawać po trochę w miarę miksowania (ja zwykle miksuję wszystko jak leci mikserem ręcznym). Pozostawić do wyrośnięcia na 1,5h, po 45 minutach złożyć - to konieczne, ciasto bardzo szybko rośnie. Po upływie półtorej godziny podzielić chleb na dwie mniej więcej równe porcje i odłożyć łączeniem do góry w koszykach na kolejne półtorej godziny. Nasz chlebek zdecydowanie przerósł w tym czasie, więc warto kontrolować czas. Piec ok. 40 minut w piekarniku nagrzanym do temp. 230, przez pierwsze 15 minut warto na dnie piekarnika potrzymać rondel z wodą.

4 godziny później pierwszego bochenka już nie ma.

Ten chleb można przygotować także dodając prócz ziemniaków pieczony czosnek lub zioła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Smakowało? - zostaw komentarz :)
Did you like it? - leave a comment :)